Porsche Cayenne Turbo 4.5 Turbo benzine 2003

Sommige storingen waar je mee te maken krijgt, vergeet je nooit meer. Dat geldt ongetwijfeld ook voor de monteur die de storing moet oplossen aan een Porsche Cayenne met een onwillig contact. De Porsche geeft wel een teken van leven zodra de sleutel in het contactslot wordt gestoken en gedraaid, maar verder blijft het angstvallig stil en donker in de auto. De sleutel vergrendelt wel en het stuur draait vrij, maar op het display verschijnt de melding ‘steering faulty’. Omdat de monteur geen foutcode kan uitlezen, belt hij eerst maar eens met Automotive Techline.

Geen foutmelding

De helpdeskmedewerker vraagt of de Cayenne is uitgerust met een elektrische stuurkolomvergrendeling, wat inderdaad het geval is. Bij een oudere auto wil een ouderwetse klap op de stuurkap nog weleens helpen om een haperend contact te activeren, maar niet in dit geval. Omdat het stuurwiel vrij kan ronddraaien, lijkt de stuurvergrendelingsmodule de sleutel wel te herkennen, maar wat de monteur ook probeert, hij krijgt de auto niet op contact. En dat hij met de KTS geen foutmelding kan uitlezen, helpt ook al niet. Vaak kiest een monteur er dan voor om het contactslot in zijn geheel te vervangen. Maar voor het zover komt, wil de helpdeskmedewerker eerst nog een paar dingen weten.

Niet elektronisch

Hij vraagt de monteur of de stuurkolom wel wordt vergrendelt als hij de sleutel uit het contactslot verwijdert. Dit blijkt niet het geval, waaruit de helpdeskmedewerker concludeert dat de storing geen elektronische oorzaak heeft. De monteur heeft de stuurkap nog niet losgehaald, dus krijgt hij het advies dit alsnog te doen en te proberen of hij beweging kan forceren in de stuurvergrendelingsmodule.

Losgelopen

Na demontage wordt snel duidelijk wat er aan de hand is. De bevestigingsbouten van het stuurvergrendelingsmechanisme zijn losgelopen en aan de beschadigingen te oordelen, is dit al een poosje zo. Dit verklaart waarom het stuur vrij kon draaien, zonder dat het contact aanstond. Na vervanging van het defecte onderdeel gaat de Cayenne weer keurig op contact zodra de sleutel wordt ingestoken.

Beveiliging

Net als bij ‘ouderwetse’ stuurkolomvergrendelingen gaat een voertuig met een elektronische vergrendeling niet op contact als er een probleem is met deze vergrendeling. Vaak moet de vergrendelingsmodule een signaal afgeven dat deze vrij is, voordat het contact wordt ingeschakeld. Hierdoor wordt voorkomen dat er met een voertuig gereden kan worden dat nog op stuurvergrendeling staat.

Meer weten over Automotive Techline? Klik hier.