Van de Hyundai I40 uit 2011 stopt de aircocompressor er te pas en te onpas mee. Als de motor stationair draait, doet de airconditioning het gewoon, maar zodra de auto begint te rijden, schakelt de compressor uit en werkt de airco niet meer. Als de auto vervolgens na het rijden stil wordt gezet, werkt het systeem weer binnen een minuut.

In de werkplaats worden de diverse regeleenheden uitgelezen en wordt foutcode C1642 CAN communicatie naar ESP foutief geconstateerd. Omdat de code ogenschijnlijk niet aan de airconditioning gerelateerd is en teneinde de airconditioning weer aan het werk te krijgen, wordt er een aantal tests uitgevoerd en componenten vervangen. Allereerst wordt er een nieuwe compressor gemonteerd. Omdat dit het probleem niet oplost, wordt er vervolgens een nieuw bedieningspaneel gemonteerd. Ook dit zet helaas geen zoden aan de dijk.

Probleem niet bekend bij Hyundai

De Hyundai wordt hierop naar een aircospecialist gebracht alwaar het aircosysteem opnieuw gevuld en volledig gecontroleerd wordt. Tevens wordt er voor de zekerheid een druksensor vervangen. Helaas is het probleem hiermee nog steeds niet opgelost en de specialist besluit om de compressor tijdens het rijden rechtstreeks aan te sturen. Dit werkt en de compressor blijft zowaar draaien. Omdat het probleem aan de auto gerelateerd lijkt te zijn, stopt de diagnose hier voor de airco-specialist en gaat de auto terug naar de garage waar hij vandaan kwam.

In de werkplaats worden nog een aantal controles uitgevoerd, de oorzaak van de storing blijft echter een mysterie. Ook belt de monteur een aantal Hyundai dealers, maar dit fenomeen is bij geen van hen bekend. Hierop besluit de monteur de hulp van Automotive Techline in te schakelen.

Allereerst vraagt de technisch specialist de monteur naar de technische geschiedenis van de auto. Hieruit blijkt dat er een CAN-fout in de parkeerrem op communicatie met de ESP is geweest en dat er in de ESP vreemde motortoerentallen uitgelezen worden. Om de CAN communicatie van de ESP te controleren wordt gevraagd of het snelheidssignaal in de airco regeleenheid gelijk is aan de snelheid van de auto en dit blijkt in orde te zijn.

Op de vraag hoe de monteur constateert dat de compressor niet meer werkt antwoord hij dat in de motorregeling een parameter van de aansturing verspringt van aan naar uit.

Onderdelen en meetwaardes in orde

Ook wijken tijdens het rijden de temperatuurwaardes in de airco regeleenheid niet af van de werkelijke waarden. Op de vraag of het aircosysteem wel actief blijft als je tijdens stationair draaien gas geeft, is het antwoord positief en dat het systeem inderdaad probleemloos werkt.

Omdat het probleem nog steeds niet is opgelost, zal er dieper gegraven moeten worden. Vervolgens worden onder andere het signaal en de waarden van de druksensor tijdens het rijden gemeten welke in orde blijken te zijn. Ook andere waardes en signalen worden gemeten waarbij opvalt dat de MAP-sensor een uitgelezen waarde van 19 Volt afgeeft terwijl dit normaal gesproken tussen de 0,5 en 4,5 Volt zou moeten zijn. Als hierop de stekker van de MAP-sensor losgenomen wordt, werkt het aircosysteem helemaal niet meer, ook niet tijdens stationair draaien van de motor.

Nu de technisch specialist van Automotive Techline en de monteur hebben uitgesloten dat het probleem in één van de voorwaarden zit, ontstaat het vermoeden dat er ergens een draadbreuk moet zijn.

Onderbroken voeding

De helpdesk medewerker vraagt nu om de auto met draaiende motor en ingeschakelde en werkende airco-compressor van zijn plek te duwen om te zien wat er dan gebeurt. De handeling wordt uitgevoerd en de airco blijft werken. Vervolgens stelt de helpdeskmedewerker voor om de motor ten opzichte van de auto iets te laten kantelen door met de voet op de rem in z’n eerste versnelling de koppeling op te laten komen, terwijl de airco aan staat. Als de monteur dit doet, schakelt het aircosysteem inderdaad uit.

De volgende test is om de motor vijf minuten stationair te laten warmdraaien om vervolgens met een grote pijp het motorblok tijdens het draaien voorzichtig iets te kantelen. Nu komt er schot in de zaak, want zodra de motor wederom iets kantelt, schakelt de airco-compressor uit.

Nadat de auto even gestaan had, werkte de airco weer, naar alle waarschijnlijkheid omdat de regeleenheid na de breuk stopt met het aansturen van de aircopomp totdat het contact een keer uit en weer aangezet is. Controle van de voedingsdraad leert dat de draadbreuk zich net boven de versnellingsbak bevindt. De draad wordt vervangen en het aircosysteem werkt weer als vanouds.

Meer weten over Automotive Techline? Klik hier.