Een Citroën C4 Picasso uit 2011 is er onderweg mee opgehouden en daarna gaat de motor niet meer rond. Zekering F5 in de zekeringkast in de motorruimte blijkt gesprongen. De monteur heeft deze vervangen, waarna de motor wel weer start en aanslaat. Echter, zodra de motor vier seconden gelopen heeft, klapt diezelfde zekering er opnieuw uit. Volgens het instructieboekje hoort zekering F5 bij de brandstofpomp, dus lijkt het verhelpen van de storing een abc’tje te worden. Of toch niet?
Citroën C4 Picasso 1.6 benzine 2011
Meerdere foutmeldingen
Zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt, is het toch niet. Naast de gesprongen zekering F5 leest de monteur vier foutodes uit, die niets met de brandstofpomp te maken hebben. Ze verwijzen naar de actuator van de koelvloeistofpomp, de magneetklep van de tankontluchting, de thermostaat en de oliedrukregeling. En enkele weken ervoor bleek er ook al een storing aan de auto, toen met een foutcode van lambdasonde 2, maar die had niets met zekering F5 te maken. De vier actuele foutcodes en de gesprongen zekering wijzen op een kortsluiting, alleen is het voor de monteur niet duidelijk waar deze zich zou moeten bevinden: ergens in de bedrading of in een van de componenten die een foutcode weergeven?
Puzzelen
De monteur komt er zo niet uit. Hij heeft alle stekkers van de componenten met een foutcode al losgenomen, maar ook dan blijft zekering F5 eruit klappen. Ook als hij alleen het contact aanzet. Daarom vraagt hij het elektrisch schema op van de brandstofpomp in de tank, plus dat van het motorstuurapparaat, de ECU. Na enig puzzelen in deze schema’s wordt het de monteur nog niet helemaal duidelijk. Hij wil zeker weten welke componenten worden gezekerd door zekering F5 en met name degene die ook op stekker A van de motor-ECU zitten.
Gedeelde voeding, andere massa
Het is geen schande dat de monteur vastloopt in zijn zoektocht. Hij heeft vanaf zijn eerste diagnose alle stappen goed gezet, maar er zit een addertje onder het gras. De componenten met de foutmelding die door zekering F5 worden gezekerd, maken massa via de ECU. Echter, in dezelfde groep van zekering F5 blijkt ook het verwarmingselement van de carterventilatie te zitten. Deze krijgt zijn voeding ook via de ECU, maar maakt massa met de carrosserie. Hierdoor geeft deze geen foutcode via de ECU.
Opgelost
De monteur krijgt het advies van zijn collega om het verwarmingselement van de carterventilatie te controleren en inderdaad, daar blijkt een kortsluiting in te zitten. Het element en zekering F5 worden vervangen, de foutcodes gewist, de Picasso slaat probleemloos aan en zekering F5 blijft nu keurig intact. Storing opgelost.