De condensor is geplaatst aan de voorzijde van de auto samen met een aantal andere warmte wisselaars in het motorcompartiment. De condensor is van cruciaal belang in het AC systeem. Het zorgt ervoor dat het koudemiddel verandert van gas-vormig naar vloeistof. Dit gebeurt door middel van het condensatie proces waarbij de warmte wordt onttrokken uit het koudemiddel en vermengt met de buitenlucht.

Er kunnen problemen optreden met de condensor, deze kan verstopt raken of gaan roesten. De condensor wordt het meest blootgesteld aan de buitenlucht, waardoor deze vochtig kan worden bij nat weer. Ook bij het strooien van zout in de wintermaanden kan dit bij de condensor terechtkomen. Deze omstandigheden verhogen beiden het risico op corrosie. Wanneer corrosie optreedt, kunnen lamellen slijten of zelfs uit de condensor vallen, ook kan de condensor gaan lekken. Lekkage van de condensor kan voorkomen worden door simpelweg regelmatig visuele controles uit te voeren. De eerste kleine signalen dienen serieus genomen te worden. Bij gecorrodeerde of verdwenen lamellen dient de condensor altijd vervangen te worden.

Een ander probleem dat vaak voorkomt bij de condensor is verstopping. Wanneer er vervuiling ontstaat in het systeem kunnen de smalle koelbuisjes van de condensor verstopt raken. Mogelijke oorzaken van deze verstopping zijn geen of slechte spoeling, het verkeerde gebruik van toevoegingen zoals UV-dye, gebruik van verkeerde olie en een filter of droger in slechte conditie. Om dit te voorkomen is het raadzaam om altijd de droger te vervangen wanneer de compressor wordt vervangen. Wanneer er geen reparaties plaatsvinden wordt toch aanbevolen iedere 2 jaar de filter/droger te vervangen. Het spoelen van het systeem is ook altijd handig wanneer de compressor vervangen wordt.