Volkswagen Golf 2.0 benzine 2008

Soms krijg je als monteur te maken met een stortvloed aan storingen. Het eerste wat je dan doorgaans doet, is deze proberen te wissen, want een foutcode wil nu eenmaal niet altijd zeggen dat er ook daadwerkelijk sprake is van een (blijvende) storing. Dat heeft ook de monteur gedaan die met een onwillige Volkswagen Golf 2.0 benzine zit, die in de noodloop gaat.

Te lage raildruk

De monteur kreeg zo veel foutcodes tegelijk, dat hij die eerst maar eens ging wissen. Hierna zijn de meldingen verdwenen, op één na: P2294. Hij denkt dat dit duidt op een onderbreking van het brandstofdrukregelventiel en de monteur meet de raildruk van de inspuiting. Deze blijkt 7 bar te zijn, veel te laag dus. Voordat de monteur andere metingen en controles gaat uitvoeren, schiet een collega een vaker voorkomend euvel bij dit type motor te binnen. Hiervoor vraagt hij de monteur eerst de motorafdekplaat te verwijderen.

Herkenbare oorzaak

Nadat de monteur dit heeft gedaan, kijken ze samen naar de hogedrukpomp en in het bijzonder naar het regelventiel dat erbovenop zit. Dat ventiel biedt een troosteloze aanblik: het is afgebroken en hangt er maar een beetje bij. Hiermee is de boosdoener gelijk ontdekt. Zijn collega legt uit dat dit probleem vaker voorkomt bij dit type motor uit de VAG-groep. Het wordt veroorzaakt doordat de motorafdekplaat contact maakt met het regelventiel, wanneer de rubbers van de afdekplaat versleten zijn en de plaat enigszins gaat doorhangen.

Simpel opgelost

De monteur controleert dit en stelt vast dat de rubbers van de motorafdekplaat inderdaad te slap geworden zijn, waardoor de plaat voortdurend tegen het ventiel heeft getrild totdat deze afbrak. De oplossing van het probleem is net zo eenvoudig als de oorzaak. De monteur vervangt de hogedrukpomp met ventiel plus stoter en monteert tegelijk ook nieuwe rubbers en houders op de motorafdekplaat. Met deze reparatie is het probleem verholpen en rijdt de Golf weer als nieuw.