Een klant heeft zijn auto naar de garage gebracht, omdat hij een vreemd geluid hoort in zijn auto. De monteur maakt een proefrit met de auto om na te gaan wat er precies aan de hand is en constateert al snel dat de stuurpomp erg veel geluid maakt. Terug in de garage bekijkt hij de stuurbekrachtigingsvloeistof en ziet hij dat deze flink borrelt en schuimt. Wanneer het stuur wordt gedraaid ‘kookt’ het reservoir als het ware over. Door de symptomen die de monteur ziet, is zijn conclusie dat de vloeistof aan het koken is. Maar kan dit eigenlijk wel?

Laten we vooropstellen dat je een serieus probleem hebt wanneer de stuurbekrachtigingsvloeistof kookt. Stuurbekrachtigingsvloeistof heeft namelijk een zeer hoog kookpunt, circa 600 °C.

Waarom borrelt de vloeistof?

Er zijn diverse redenen waardoor de stuurbekrachtigingsvloeistof erg heet kan worden, zonder dat het daadwerkelijk kookt. Wanneer dit het geval is, controleer dan altijd eerst de kleur en geur van de vloeistof. Als deze verbrand ruikt en een afwijkende kleur heeft, dient het systeem volledig te worden gespoeld. Uiteraard zal eerst de juiste diagnose gesteld moeten worden, want verbrande vloeistof is een gevolg van het defect!

In dit geval is er geen sprake van kokende vloeistof. De meest waarschijnlijke oorzaak van het ‘overkokende’ reservoir is het feit dat er lucht in het systeem is getrokken en dit vervolgens in het reservoir naar boven is gekomen. Hierdoor borrelt de vloeistof, waardoor het lijkt alsof deze kookt.

Oorzaken van lucht in het systeem

Er kan op verschillende manieren lucht in het systeem gekomen zijn. Veel voorkomende oorzaken van lucht in het systeem zijn:

  • Lekkage in de aanvoerslang van het reservoir naar de pomp of de aansluiting hiervan
  • Verstopping van het filter in het reservoir
  • Beschadiging of een scheur in het reservoir

De ‘kokende’ stuurbekrachtigingsvloeistof