Wie wel eens sport, weet hoe warm je het daarvan krijgt. Dat geldt ook voor de turbo. Gedurende de atletische prestatie van 200.000 toeren per minuut snakt de turbo naar verkoeling. Afkoelen kan met lucht en met water. Om nog even terug te komen op uw eigen sportprestatie… dan weet u zelf wel wat het beste werkt. Inderdaad, water! Vreemd genoeg is de watergekoelde intercooler nog een vrij nieuw fenomeen bij standaard productieauto’s. In de autosport en tuning wordt dit principe al langer toegepast.

Normaal gesproken wordt de inlaatlucht van een turbo gekoeld door een gewone intercooler. Dat is een soort radiator die de lucht koelt met behulp van de rijwind. Via slangen gaat de lucht vanaf de turbo naar de intercooler. Vervolgens gaat de gekoelde lucht via slangen weer door naar de motor. Dit systeem heeft twee nadelen. Ten eerste heeft de lucht een vrij lange weg te gaan. Dat komt omdat de intercooler aan de voorkant van het voertuig zit, zodat de koude buitenlucht door de radiator waait.

Rijwind koelt niet efficiënt

Ten tweede is koeling van lucht door rijwind niet erg efficiënt. De mate van koeling is relatief laag. Dus de lucht blijft relatief warm. En zoals u wellicht weet heeft warmere lucht een lagere dichtheid. Er zit dus minder zuurstof in. En voor een goede verbranding, dus een goede motorprestatie, hebben we juist die zuurstof nodig. Dus… hoe koeler de lucht, hoe effectiever de turbo.

Meer zuurstof, meer vermogen

De watergekoelde intercooler is een apart systeem naast het koelsysteem van de motor, met een eigen koelvloeistofsysteem en een eigen radiateur. De watergekoelde intercooler is over het algemeen geïntegreerd in het inlaatspruitstuk. De lucht vanaf de turbo hoeft dus maar een kleine afstand naar de intercooler af te leggen. Daarnaast is de koeling door middel van koelvloeistof veel effectiever. Dus de temperatuur is lager, er komt meer zuurstof in de motor en dat zorgt voor meer vermogen.

TSI motoren

Nu weet u hoe het komt dat een losgelopen locknut gevolgschade is. Om herhaling van de schade te voorkomen adviseren wij om de ware oorzaak van de schade te achterhalen. Bij deze schade is dat meestal onvoldoende smering.

Niet vergeten

Sneller, krachtiger… waarom zijn we niet allang massaal overgestapt op watergekoelde intercoolers? Tja, zo groot zijn de verschillen tussen gewone intercooler en een watergekoelde intercooler nou ook weer niet. De reden dat ze toch steeds vaker worden toegepast bij standaard productieauto’s is dat de druk om zuinige en efficiënte motoren te ontwikkelen tegenwoordig steeds groter wordt. Met name de VAG groep monteert dit systeem op bepaalde typen TSI motoren. De kans dat u te maken krijgt met een watergekoelde intercooler is dus best aanwezig.