De airconditioning van de Volkswagen Golf in dit artikel doet het niet meer, ondanks dat de airco compressor vernieuwd is.
Oorspronkelijk kwam de Golf de werkplaats binnen omdat de aircopomp was vastgelopen. Nadat de compressor en het blokventiel vervangen werden, functioneert het airconditioningsysteem nog steeds niet zoals het zou moeten doen, hoewel de nieuwe pomp wel inschakelt
Climatronic 4.0
Bij het autobedrijf wordt de regeleenheid van het Climatronic 4.0 aircosysteem uitgelezen, maar foutcodes worden niet gevonden. Ook wordt de druk in het systeem gecontroleerd. Daaruit blijkt dat de hoge druk op de drukmeter daalt als de compressor ingeschakeld is.
Wanneer een collega vraagt of de leidingen op de juiste manier gemonteerd zijn antwoord de monteur bevestigend. Ook vraagt de collega zich af waar de aansluiting van de hogedrukzijde gemonteerd is, waarop de monteur terugkoppelt dat deze na de condensor geplaatst is.
Hieruit rijst bij de collega het vermoeden dat er ergens een verstopping in de hogedrukzijde van het aircosysteem opgetreden is. Het resultaat is dat er geen of onvoldoende doorstroming van koudemiddel is, en de airco simpelweg niet functioneert.
Verstopping
De collega adviseert de monteur om het hogedrukgedeelte van het systeem goed te controleren op verstopping. De monteur volgt het advies op en ontdekt dat de condensor verstopt is geraakt. De condensor wordt vernieuwd en het aircosysteem werkt weer perfect.
Het is essentieel dat het aircosysteem goed gecontroleerd en doorgespoeld wordt nadat er een onderdeel vervangen is. Een defect onderdeel, in dit geval de compressor, vervuilt het systeem met onder andere metalen slijtagedeeltjes. Deze deeltjes en het andere vuil verstoppen het aircosysteem en zorgen ervoor dat de airco niet meer werkt.