Ieder z’n vak. Een turbo is een ingewikkeld stukje techniek. Daarom is het helemaal niet vreemd als je hier vragen over hebt. Bijvoorbeeld de vraag wat de term twin scroll precies betekent.
Twin scroll betekent dat het uitlaatgashuis van de turbo in tweeën is gedeeld. Er zijn dus twee ingangen waar uitlaatgassen de turbo binnengaan en die kanalen blijven gescheiden tot aan het turbinewiel van de turbo.
Waarom zou je de uitlaatgassen die de turbo binnen komen willen scheiden? Dat zit als volgt. Afhankelijk van de ontstekingsvolgorde gaan bijvoorbeeld de uitlaatgassen van cilinder 1 en 4 door een ingang en de uitlaatgassen van cilinder 2 en 3 door de andere ingang. De uitlaatgassen komen pas in de turbo bij elkaar en zijn ook in het spruitstuk gescheiden. Hierdoor hebben de uitlaatgassen een vrijere doorstroming naar het turbinewiel. De uitlaatgassen werken elkaar niet tegen in het spruitstuk of in de turbo.
Betere aandrijving
De uitlaatgassen die in de turbo komen, hebben hierdoor meer snelheid en energie en zullen dus voor een betere aandrijving zorgen dan een conventionele turbo. Door het scheiden van de uitlaatgassen neemt ook de mechanische belasting van de turbo af. De uitlaatgassen komen namelijk gelijkmatiger en met dezelfde snelheid bij het turbinewiel.
Twin scroll zorgt dus voor een turbo die snel op toeren komt en snel druk levert.