De Audi Q7 is vaste klant bij het autobedrijf en komt opnieuw binnen met klachten en storingen. De motor houdt in en mist vermogen, het check engine lampje brandt en het gloeispiraal lampje knippert. Hoog tijd dus voor een gedegen onderzoek.
Gegevens Audi Q7 in dit artikel:
Merk: Audi
Model: Q7
Type: Quattro TDI 171 KW AUT ‘282’
Brandstof: Diesel
Motorcode: BUG
Aantal cilinders: 6
Eerste toelating: 2006-06-13
Kilometerstand: 343.700
Al snel wordt de hulp ingeroepen van een collega monteur. Uit het eerste contact blijkt dat een half jaar geleden de turbodrukregelaar vervangen is en dat de variabele turbo gangbaar en soepel te bewegen is. Ook heeft de monteur een proefrit gemaakt en het geheugen van het motormanagementsysteem uitgelezen.
Op de vraag van zijn collega wat de DPF sensor aangeeft, koppelt de monteur terug dat dit met contact aan 0 mBar en tijdens stationair toerental 50 mBar is. De berekende roetfilter-inhoud blijkt 5 gram te bedragen. De collega vraagt de monteur te controleren of de turbodruk-verstelling ook met warme motor gangbaar is. Ook wordt er gevraagd of er een basisinstelling uitgevoerd is toen een half jaar geleden de turbodrukregelaar vernieuwd is.
Basisinstelling
Er wordt geadviseerd om een regeneratie op de weg uit te voeren en te controleren of dit helpt en of de fout terugkomt. De monteur koppelt terug dat hij niet zeker weet of de basisinstelling van de regelaar destijds uitgevoerd is. Ook het regenereren lukt niet en de DPF sensor blijkt nu op 64 mBar te staan.
Zijn collega adviseert om alle DPF gerelateerde slangen te controleren op scheurtjes of verstopping en vraagt nogmaals of de turbo gangbaar is. De monteur constateert nu tevens dat de roetbelasting 69 gram is. Op verzoek van zijn collega demonteert de monteur ook de voorste drukverschilsensor van het roetfilter om zo te kunnen controleren hoeveel roet eruit komt als er flink gas geven wordt.
In de tussentijd voert de monteur met diagnoseapparatuur succesvol een geforceerde regeneratie uit. Na het wissen van de foutcodes blijven deze ook weg. Op de vraag van zijn collega wat na regeneratie het drukverschil bij stationair toerental voor en na het roetfilter is, antwoord de monteur dat dit 0 mBar is. Dit betekent dat het filter schoon is en voldoende doorstroming heeft.
Zwarte rook
Er blijven nu twee vragen over, namelijk waarom de motor zoveel roet dat het roetfilter zo snel vol zit en waarom het regenereren niet lukt, waardoor de klant binnen de kortste keren weer terug moet naar de werkplaats.
Ondertussen heeft de monteur een lambdasonde gedemonteerd. Tijdens het gas geven kwam er wel wat zwarte rook uit, maar zonder dat de monteur van de hoeveelheid schrikt.
Ook blijkt uit controle dat het inlaattraject volledig dicht is en dat écht alles wat aan de turbo en daaromheen moet bewegen gangbaar is. Terloops laat de monteur ook nog weten dat anderhalf jaar geleden de injectoren vervangen zijn. Op de vraag aan de monteur of de klant een DPF lampje te zien krijgt voordat de problemen ontstaan, antwoordt deze bevestigend. Hij krijgt het lampje echter niet uit door met de auto te rijden, wat betekent dat de regeneratie niet lukt.
Ook rijdt de auto na een geforceerde regeneratie en het wissen van de foutcodes perfect. Omdat er toch iets aan de hand moet zijn, worden de gemeten en gewenste turbodruk en inlaatluchthoeveelheid gemeten. Die blijven volgens de monteur redelijk dichtbij elkaar, maar wel valt het hem op dat de druk in het spruitstuk aan de hoge kant blijft zodra het gaspedaal losgelaten wordt.
Freeze frame data
Wederom wordt bevestigd dat alles wat ook maar enigszins met de variabele turbo te maken heeft goed gangbaar is. Ook koppelt de monteur nu terug dat van de foutcodes die voor het rijden gewist waren, code P3348 weer terugkomt. Zijn collega adviseert om de freeze frame data te controleren om te kijken of er tijdens het ontstaan van de foutcode informatie opgeslagen is.
Ook moet de monteur met de turbo actuator de turbo met contact aan tien maal aansturen en controleren of deze ook echt tien keer aangestuurd wordt. Er is echter vanaf dit moment twee weken geen contact meer tussen de monteur en zijn collega. Foutcode P3348 is hardnekkig en blijft maar terugkomen.
Opnieuw vraagt de collega monteur, nu 20 dagen later, aan de monteur of hij na het vervangen van de turbodrukregelaar de basisinstelling uitgevoerd heeft. De monteur weet dit op dat moment niet meer, maar denkt later van wel. Uit latere gesprekken blijkt echter dat de instelling helemaal niet gedaan is.
De basisinstelling wordt alsnog uitgevoerd en de auto doet het weer als nieuw. Er zijn geen foutcodes meer en de klant komt ook niet meer om de haverklap terug omdat het roetfilter niet regenereert. Uit deze case blijkt eens te meer dat reparaties perfect uitgevoerd dienen te worden.