De Audi A4 uit 2010 met bijna 80 duizend kilometer op de teller komt de werkplaats binnen omdat de motor niet lekker stationair draait. Nadat in de werkplaats een aantal controles zijn uitgevoerd en een onderdeel vervangen is, is het probleem niet opgelost en wordt de hulp van collega’s ingeschakeld.
Gegevens Audi A4 in dit artikel:
Merk: Audi
Model: A4
Brandstof: diesel
Motorcode: CAGA
Terug naar het begin: de Audi staat in de werkplaats en de motor draait onregelmatig stationair. Zodra het toerental wordt verhoogd, draait de motor wel goed. Het is op dat moment niet bekend of de motor tijdens het rijden ook vermogen mist.
De monteur is er stellig van overtuigd dat de brandstofdrukregelaar de boosdoener moet zijn. Hij had immers het motormanagementsysteem uitgelezen en foutcode P106500 ‘Brandstofdrukregeling’ geconstateerd. Volgens de werkplaats schommelt de druk tijdens stationair toerental tussen de 115 en 470 bar.
Brandstofdrukregelaar
Zijn collega’s uit de Automotive Professionals Facebook groep adviseren de monteur om tijdens stationair draaien aan de retourleiding van de brandstofdrukrail te voelen of er drukpulsen zijn. De monteur geeft aan dat dit inderdaad het geval is. De collega koppelt hierop terug dat het regelventiel op de brandstofdrukrail lek is. De monteur laat weten dat hij daar echter al een gebruikte op gemonteerd heeft.
Het advies van de collega is dan ook om een nieuwe brandstofdrukregelaar te monteren en voor de zekerheid te controleren of het brandstofsysteem niet vervuild is. De nieuwe regelaar wordt vervolgens besteld en gemonteerd, het brandstofsysteem blijkt schoon te zijn en het probleem is opgelost.