De accu van een auto zorgt ervoor dat de motor kan starten. Daarnaast krijgen verschillende onderdelen zoals radio, verlichting en verwarming stroom van de accu. Door regelmatig de accu in de auto van jouw klant te controleren en deze tijdig te vervangen, voorkom je dat jouw klant stil komt te staan met een lege accu. Maar als de accu vervangen is, moet je de nieuwe accu dan inleren? En hoe doe je dat dan?

 

Als je een accu vervangen hebt, kunnen er in de basis vier verschillende situaties voordoen, namelijk:

  • De auto is niet voorzien van een start-stop en/of Batterij Energie Management (BEM).
    • Er worden verschillende accu’s aangegeven voor deze auto’s, de accu hoeft niet ingeleerd te worden. Kijk echter goed naar het uitrustingsniveau, de laadstroom van de dynamo en het gebruik van de auto (verderop in dit artikel gaan we hier verder op in).
  • Er is wel sprake van een start-stop en/of BEM.
    • Er wordt slechts één type accu voorgeschreven, deze moet met een systeemtester zoals bijvoorbeeld een KTS aangemeld worden. Dit is onder andere het geval bij verschillende modellen van BMW.
    • Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu moet met een systeemtester aangemeld worden via het ‘uitgebreid menu’. Dit is onder andere het geval bij diverse modellen van Audi, Volkswagen, Mercedes en Peugeot.
    • Er wordt één of meerdere type accu’s voorgeschreven. De nieuwe accu kan niet worden aangemeld met een systeemtester, inleren gebeurd tijdens het rijden. Dit is het geval bij onder andere de Fiat 500, Peugeot 108, Citroën C1 en de Toyota Aygo.

 

In dit artikel laten we je aan de hand van voorbeelden en stappenplannen zien hoe je in ieder van de situaties kunt handelen. Inleren zorgt namelijk niet alleen voor de juiste aansturing van de laadstroom van de dynamo. Daarnaast zorgt het inleren ook voor het heractiveren van de aggregaat uitschakeling, zoals rechter stoelverwarming en de achterruitverwarming. Dat heractiveren is belangrijk omdat de batterij-sensor, wanneer deze meet dat de accu aan vervanging toe is, gebruikers uitschakelt om zo het stroomverbruik te beperken.

Start-stop en/of BEM en maar één type accu

Je gaat de accu vervangen van een BMW 1-serie met start-stop en/of BEM. De online catalogus geeft maar één optie aan, in dit geval een Bosch S5A 70Ah AGM accu. Deze accu kies je, want een accu met een kleinere of grotere capaciteit geeft uiteindelijk problemen. Het energiemanagement van de BMW 1-serie houdt namelijk rekening met 70Ah. Kies je een grotere capaciteit dan wordt deze nooit volledig geladen, de platen gaan sulfateren. Een kleinere capaciteit wordt overladen wat naast sulfateren voor extra gasvorming zorgt. Om deze reden kun je het best kiezen voor een capaciteit die het dichtst in de buurt komt. Zoals in dit voorbeeld. BMW schrijft een capaciteit voor van 72Ah, je kunt dan prima deze 72Ah van Bosch monteren. Door de standaardisatie van het Bosch-programma zijn deze waardes afgerond, intern is het dezelfde techniek en capaciteit.

In dit geval is het mogelijk dat de systeemtester om een 10-cijferige code vraagt, dit mag een willekeurige code zijn aangezien het alleen een log-code betreft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het artikelnummer van Bosch (0092S60080) of de datum van montage en monteurscode (2019060701). Niet ieder merk systeemtester

Start-stop en/of BEM en meerdere type accu’s mogelijk

Stel, je vervangt de accu van bijvoorbeeld een Audi, Volkswagen, Mercedes of Peugeot met start-stop en/of BEM. DAn kan de online catalogus meerdere opties aan, zoals links te zien is op de printscreen van Bosch ESI. Belangrijk bij de keuze is een aantal zaken te achterhalen:

  • Wat is het uitrustingsniveau van de auto?
  • Hoe wordt de auto gebruikt?

Deze punten behandelen we verderop in dit artikel uitgebreid. In de printscreen van Bosch ESI geeft de code ‘BWD’ aan dat de accugegevens geprogrammeerd moeten worden in het energie managementsysteem. Deze programmering leggen we hieronder uit in drie stappen, in dit geval van een Audi. Voor de verschillende merken, zijn deze stappen ook verschillend.

Ga hiervoor in Bosch ESI/systeemtester naar de pagina van ‘accumanagement’, of in dit geval onder ‘service taken’.

Selecteer vervolgens de gewenste functie/activiteit, in dit geval ‘accuvervanging’.

Kies het juiste merk accu en de capaciteit. Dit is belangrijk voor de normering waarin wordt getest, zoals EN, SAE, DIN, etc.

Inleren tijdens het rijden

In bepaalde gevallen kan een accu niet handmatig ingeleerd worden. Het inleren gebeurt dan tijdens het rijden, bijvoorbeeld in het geval van een Fiat 500. Zoals te zien is op de printscreen zijn er drie type accu’s mogelijk voor deze Fiat. Uitrustingsniveau, gebruik en het aanwezig zijn van slimme systemen zijn hier bepalend voor de keuze. Deze accu kan niet geprogrammeerd worden. Om die reden is er geen functie onder accumanagement of onder service taken beschikbaar. Onderaan het scherm in Bosch ESI kan met de toest ‘F8’ het gegevensblad voor de accu zichtbaar gemaakt worden. In dit geval gaat het om de accu met Bosch artikelnummer 0 092 S4E 050. De ‘E’ in dit artikelnummer staat voor EFB (Enhanced Flooded Battery).

Zoals vermeld kan deze accu alleen worden ingeleerd door minimaal 20 minuten te rijden (niet stationair laten lopen. Hierdoor meet de batterijsensor opnieuw de waardes en voert, na een volledige cyclus, een reset uit. Wordt deze cyclus onderbroken, begint de sensor opnieuw met meten. Het rijden kun je als service voor de klant doen, maar hij kan het eventueel ook zelf. Geef dan wel de juiste instructies. Mocht de accu namelijk niet ingeleerd zijn en de klant alleen maar korte stukjes rijdt, wordt de nieuwe volle accu mogelijk overladen. Dit gebeurt omdat de batterijsensor de laadspanning nog niet heeft kunnen aanpassen aan de nieuwe accu. Simpelweg om de reden dat de sensor de laadspanning van de nieuwe accu nog niet geconstateerd heeft, aangezien de volledige cyclus niet is doorlopen.

Welke accu kies je?

Zoals je eerder in dit artikel hebt gelezen, is het van belang om de juist accu te kiezen voor de auto bij jou op de brug. Een accu met een kleinere of grotere capaciteit geeft namelijk uiteindelijk problemen. Kies je een te grote capaciteit dan wordt de accu nooit volledig geladen, de platen gaan sulfateren. Een te kleine capaciteit wordt overladen wat naast sulfateren voor extra gasvorming zorgt. maar hoe maak je de juiste keuze, waar moet je op letten? Onder andere het uitrustingsniveau, het gebruik van de auto en de aanwezigheid van slimme systemen zoals start-stop en BEM zijn hierin leidend.

 

‘Moderne’ laadstroom dynamo

Wat is dat nu precies, een ‘moderne’ laadstroom dynamo? Deze dynamo wordt bij gasgeven niet of nauwelijks bekrachtigd, slechts 12-12,5V. Bij gas loslaten of remmen wordt de dynamo juist (maximaal) bekrachtigd en laadt de accu in korte tijd snel op. Een spanning tussen 14V en 17V is dan vrij normaal. Voor dit type dynamo dien je een verstevigde/aangepaste accu te monteren. Een EFB- of AGM-accu is dan noodzakelijk. Vervang om diezelfde reden daarom ook altijd een EFB-accu voor een EFB-accu en een AGM-accu voor een AGM-accu. Controleer daarnaast ten alle tijden of de accu ingeleerd moet worden en doe dat, indien mogelijk, direct. Mocht je een batterijsensor tegenkomen op de minpool van de accu tijdens het demonteren van een accu, weet je zeker dat de auto over BEM beschikt. BEM komt echter ook voor zonder deze sensor, dit is met name het geval bij de wat oudere auto’s.