Distributie en -riem: doe het in één keer goed!

 

Veel auto’s worden uitgerust met een distributieriem. Autofabrikanten kiezen vaak voor een distributieriem omdat deze vergeleken met een distributieketting lichter, geruislozer, efficiënter en economischer is en daarnaast niet gesmeerd moet worden. Om de klant hoge kosten te besparen, is het verstandig om tijdens een onderhoudsbeurt ook de distributieriem aan een grondige inspectie te onderwerpen. Voorkomen is immers beter dan genezen!

Een distributieriem is uitermate goed bestand tegen corrosie en rek. De huidige generatie moderne en geavanceerde motoren ontwikkelt hoge temperaturen en een groter aantal omwentelingen per minuut dan voorheen. Verder worden er schijven met een kleinere diameter gebruikt om ruimte te besparen onder de motorkap. Deze werkomstandigheden hebben tot gevolg dat de distributieriem zwaarder dan ooit wordt belast.

 

Interval

In het reguliere onderhoudsschema van een auto staat de vervangingsinterval van de distributieriem vermeld. Toch is het verstandig om de riem gedurende deze interval regelmatig grondig te inspecteren. Vooral om een verhoogd risico op motorschade en de bijbehorende kosten te voorkomen. Voor een riem stukgaat, vertoont deze vaak reeds tekenen van een foutieve werking. Dit resulteert in één of meerdere van de volgende symptomen:

  • Een lawaaierige aandrijving.
  • Een blinkende riem.
  • Barsten/scheurtjes in de riem.
  • Een vuile aandrijving.
  • Een vibrerende riem.

 

Distributie en speciaal gereedschap

De tijd dat een distributieriem alleen de nokkenas(sen) aandreef en dus met simpele middelen vervangen moet worden is voorbij. Tegenwoordig slingert de riem zich als een serpentine tussen diverse aandrijfpoelies en spanrollen. Hierdoor is vervanging zonder speciaal gereedschap praktisch onmogelijk. Het is dan ook belangrijk het juiste speciaal gereedschap te gebruiken.

 

Distributieriem vervangen? Dan ook de waterpomp!

Afhankelijk van de fabrieksspecificatie is vervanging van de waterpomp ook noodzakelijk. Als de autofabrikant de gezamenlijke vervanging niet voorschrijft, scheelt dat de klant enerzijds onderdelen, arbeidsloon en koelvloeistof. Maar aan de andere kant is het asje van de oude waterpomp na honderdduizend kilometers al wat versleten. Na montage van een nieuwe distributieriem komen bovendien de lagers en afdichtingen onder een grotere spanning te staan. Het is dus raadzaam om gelijk de waterpomp te vervangen.

 

Minimale inspanning

Om te garanderen dat het distributiesysteem opnieuw optimaal functioneert, is het raadzaam alle belangrijke onderdelen correct te vervangen en zorgvuldig te monteren. Het kost bijvoorbeeld gemiddeld slechts 20 minuten extra tijd om ook de loop- en spanrollen te vervangen wanneer de distributieriem vervangen wordt. Deze extra inspanning levert een juiste werking van het distributiesysteem op en voorkomt op termijn zeer kostbare reparaties.