Waarom maakt deze turbo soms een vreemd geluid
Foto’s zeggen meer dan woorden. In navolging op de Turbo Dokter cases van Turbo’s Hoet zijn er daarom ook reportages gemaakt. Deze reportage gaat over een turbo die vreemd geluid maakt. En hoe de oorzaak daarvan eruitziet.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Deze Cruijff-uitdrukking is in het werk van de garantiemedewerker bij Turbo’s Hoet zeker van toepassing. In deze reportage laten we dat zien. Kijk maar mee over de schouders van de heren van de garantie-afdeling, terwijl ze de oorzaak opzoeken voor een turbo die soms een vreemd geluid maakt.
Dit is de turbo uit een Volkswagen 1.9 TDI (Golf / Touran/Passat). De turbo is naar de garantieafdeling gestuurd omdat deze soms een vreemd geluid produceert.
Het compressorhuis wordt gedemonteerd en er is direct zichtbaar dat er aanloopschade is. Zowel bij het compressorhuis als het compressorwiel.
Maar hoe is de aanloopschade ontstaan? Als je naar de lagers kijkt, zie je dat ze zijn ingesleten. Dat ontstaat door een gebrek aan smering, wat onherroepelijke gevolgen voor de andere onderdelen heeft. Doordat er speling op de lagers zit, kan de as axiaal bewegen. Hierdoor drukt het compressorwiel tegen het compressorhuis.
Je ziet het ook aan de lagerplaatsen van de turbineas. Deze is ingesleten door een gebrek aan smering.
Het compressorwiel heeft eveneens aanloopschade. Zoals je kunt zien aan de zijkanten van de vanen.
Conclusie
De turbo maakt een vervelend geluid omdat het compressorwiel aanloopt in het compressorhuis. Dit komt doordat ingesleten lagers axiale speling geven op de as. En ingesleten lagers, dat heeft maar één oorzaak: een gebrek aan smering. Waardoor het gebrek aan smering is ontstaan blijft onduidelijk. Het vermoeden is een te lage oliedruk.