Stuur aan op veiligheid

Ben jij bezig met de bandenwissel en heb je de auto van de klant toch al op de brug staan? Dan is dit een uitgelezen moment om de stuurdelen te controleren en aan te sturen op veiligheid.

 

 

Veiligheid staat voorop!

Wanneer één van de onderdelen van de veiligheidsdriehoek defect raakt is het in het belang van de veiligheid het onderdeel direct te repareren of te vervangen. In het geval van stuurdelen kan er namelijk speling ontstaan op andere onderdelen. Het kan ook zijn dat een onderdeel vast gaat zitten waardoor het sturen zwaarder gaat. Heb je de auto van de klant op de brug staan? Mooie kans om de stuurdelen te controleren en aan te sturen op veiligheid.

De meest voorkomende problemen aan stuurdelen zijn uitgedroogde rubbers, aandrijfhoezen, draagarmen, fuseekogels en stuurkogels. Wanneer je aan het stuur draait en de besturing maakt lawaai of lijkt te slippen, wijst dit mogelijk op beschadigde onderdelen of te weinig stuurbekrachtigingsvloeistof.

 

 

Van stuur tot wiel

Alle delen van het onderstel die met sturen te maken hebben noemen we stuurdelen. Het begint met de stuurkolom, deze is gekoppeld aan het stuurhuis. Via de stuurstang en de stuurkogel kom je bij het fuseestuk waar de aandrijving en de wielen aan vast zitten. Daarnaast behoren de delen die mee bewegen, zoals de draagarm, stabilisatorstang en de fuseekogel eveneens tot de stuurinrichting. De stuurinrichting bestaat uit onder andere de stuurpomp en het gehele stuurbekrachtigingssysteem.

 

 

Voor de APK

Onderdelen van het stuur worden vaak pas gezien bij de APK keuring. Uitgedroogde rubbers, fuseekogels, aandrijfhoezen, stuurkogels of draagarmen vertonen vaak slijtage. En juist deze onderdelen zijn belangrijk voor het comfort, de controle en vooral de veiligheid van de auto. Trekt de auto bijvoorbeeld flink naar één kant van de weg: dan kan dit aan de stuurdelen of de ophanging liggen. Stuur bij je klant aan op veiligheid en controleer de stuurdelen regelmatig, bijvoorbeeld bij de bandenwissel of vakantiecheck.

 

 

Beperk je niet tot visuele controle

Alle voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen dienen te worden gecontroleerd op breuk, slijtage, vervorming en roest. Alle bouten, moeren, splitpennen en andere eventuele borgmiddelen moeten aanwezig zijn en in goede staat. Door te kijken kun je een aantal defecten makkelijk opsporen. Onderwerp de auto echter ook aan een manuele inspectie. Bijvoorbeeld door middel van korte stevige stuurbewegingen. Zo kun je de stuurinrichting testen op werking, speling en slijtage. Dit gebeurt wanneer de auto met volle gewicht op een vlakke vloer staat.

 

 

Vergeet het uitlijnen niet

Na reparatie van een defect stuurdeel kan het zijn dat de uitlijning afwijkt. Dit merk je als het stuur naar één kant trekt. Of als je auto te zwaar of juist te licht stuurt. Wordt hier niets aan gedaan, dan slijten de banden scheef af. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat veel automobilisten op versleten banden rijden. Of op banden met een verkeerde bandenspanning of met te weinig profieldiepte. Dit kan levensgevaarlijk zijn. Controleer en adviseer je klant daarom. Stuur aan op veiligheid!

Stuur aan op veiligheid. Geef je klant een veilig gevoel en vergroot de verkeersveiligheid.