Wat als je klant zelf de onderdelen meeneemt?
Je zult het zeker al vaker hebben meegemaakt, een klant vraagt of hij zijn eigen onderdelen mee mag nemen en of jullie ze kunnen monteren. In dit artikel geven wij een paar redenen waarmee je de klant nog beter duidelijk kunt maken, dat het meer voordelen biedt de onderdelen niet zelf mee te nemen. En tips waarmee je jezelf kunt afdekken mocht je de onderdelen toch willen inbouwen
Onderdelen te vinden op Internet
Ook particulieren kunnen tegenwoordig op internet onderdelen vinden. Steeds vaker controleren de particulieren wat de onderdelen kosten, of vinden de particulieren sites waar je de onderdelen goedkoper kunt verkrijgen. Klanten zien in eerste instantie alleen maar dat het product goedkoper te krijgen is maar zien niet de gevaren die hiermee verbonden zijn.
Maar ik dacht dat het de juiste onderdelen waren?
Je zult het zelf ook vaker hebben meegemaakt, je dacht dat je de juiste onderdelen besteld had, maar onverwachts blijkt het toch niet de juiste te zijn. Dit kan ook een vakman wel eens gebeuren. Bij een particulier die hier niet dagelijks mee bezig is kan dit sneller fout gaan. Het is dan ook niet handig als je de auto van de klant op de brug hebt en erachter moet komen dat het door de klant bestelde onderdeel niet het juiste zou zijn.
Geef de klant aan dat het zoeken en vinden van de juiste onderdelen vakmanschap en ervaring behoeft. En dat het maar al te gemakkelijk is om het verkeerde onderdeel te bestellen.
Maar de onderdelen kan ik hier veel goedkoper vinden?
Een klant ziet als hij onderdelen zelf wil bestellen op internet vaak alleen de prijs, maar niet de kwaliteit. Een goedkoop setje remblokken kunnen zo ook snel duurkoop worden.
Geef de klant aan dat de onderdelen die jij besteld kwalitatief goede onderdelen zijn, en dat de kwaliteit zeker van noname producten vaak tot wensen over laat.
Maar ik kan toch niet zonder auto!
Een ander voordeel dat de klant heeft als jij de onderdelen voor hem besteld is dat de onderdelen vaak dezelfde dag nog in de garage zijn en de klant zijn auto sneller terug heeft. Als hij zijn onderdelen zelf besteld via het internet zit hier vaak een levertijd aan. Dagen dat de klant zijn auto niet heeft.
Krijg ik ook garantie als ik eigen onderdelen meeneem?
Op onderdelen die je zelf niet besteld hebt kun je natuurlijk geen garantie verlenen ook niet op de schade die ontstaat als gevolg van het ingebouwde onderdeel. De garantie op onderdelen kan ook een argument zijn om de klant ervan te overtuigen om geen eigen onderdelen mee te nemen.
Toch de klant zijn onderdelen laten meenemen
Mocht het zo zijn dat je de klant wel de mogelijkheid wilt geven zijn eigen onderdelen mee te nemen? Hier een paar tips zodat jij niet de consequenties draagt van de beslissing van de klant.
Bereken een hoger uurtarief
Met onderdelen die jij niet inkoopt verlies je wel de winst die je maakt op de onderdelen. Door het verhogen van het uurtarief kun je dit opvangen.
Bespreek van te voren alles goed
Spreek van te voren alles duidelijk af. Het inbouwen van onbekende onderdelen kan onverwachte complicaties met zich mee brengen. Als de klant bijvoorbeeld de verkeerde koppeling koopt en jij dat pas ziet als de auto op de brug staat, betekend dit voor jouw dat de brug bezet is. Dit kan resulteren in een derving van de winst die je had kunnen maken aan andere voertuigen, die je in de tussentijd al gerepareerd had kunnen hebben. Door het berekenen van een meerprijs draag jij deze kosten niet alleen.