Verzorg de kachelradiateur goed!

Om de kachelradiateur een lang leven te geven, is onderhoud en goede verzorging noodzakelijk. Om te beginnen is het essentieel om de juiste, door de autofabrikant voorgeschreven, koelvloeistof te gebruiken. Verkeerde, vervuilde of slechte kwaliteit koelvloeistof en het gebruik van leak-stop middel, kan verstopping en lekkage in de nauwe vloeistof-buisjes veroorzaken.

 

HVAC

De kachelradiateur is onderdeel van het koelsysteem van benzine- en dieselmotoren én zorgt voor de gewenste temperatuur in een voertuig. In de meeste gevallen is de kachelradiateur gemonteerd in de Heating Ventilation en AirConditioning (HVAC) module achter het dashboard. De waterpomp pompt hete koelvloeistof door het koelsysteem. Onderweg stroomt de koelvloeistof door de kachelradiateur, die qua vorm en materialen op de koelradiateur lijkt. De buitenlucht stroomt door de warme kachelradiateur en wordt zo verwarmt. Deze warme lucht wordt via de interieurventilator het interieur ingeblazen. De warmte zorgt tijdens koude en vochtige dagen voor meer comfort en veiligheid door een snelle ontwaseming van de autoruiten.

 

Klanttevredenheid

Net als de gewone koelradiateur, wordt het materiaal van de kachelradiateur aangetast door vuil, vocht en vervuilde of oude koelvloeistof. De radiateur corrodeert en is aan slijtage onderhevig. Als de kachelradiateur kapot is, ben je vanwege zijn positie in de auto vaak een paar uur bezig om ‘m te vernieuwen. Je wil niet het risico lopen dat de radiateur op korte termijn opnieuw kapot gaat en opnieuw vervangen moet worden.

Deze kans loop je echter wel als je inferieure kwaliteit onderdelen koopt en installeert. Neem daarom geen onnodig risico en verkoop je klant alleen gerenommeerde producten met OE-kwaliteit. Naast een tevreden klant, hou je bovendien geld in je zak. Je hoeft immers dezelfde klus niet nog een keer onder garantie uit te voeren.

 

Check de thermostaat

Het is daarnaast van belang dat de thermostaat van het koelsysteem goed functioneert. Een slechte of niet werkende thermostaat, beperkt de doorstroming van de koelvloeistof. Door de verstopping en lekkage gaat het koelsysteem steeds minder goed functioneren en werkt uiteindelijk helemaal niet meer. Het gevolg is dat de motor en andere gekoelde onderdelen te heet worden en kapot gaan. Tot die tijd komt ook de veiligheid in het geding omdat het klimaatsysteem niet goed meer werkt. Het spreekt voor zich dat ook het koelvloeistofniveau een belangrijke rol speelt voor de werking van het koelsysteem. Als het vloeistofniveau te laag is, functioneert het koelsysteem onvoldoende.