Veiligheidsdriehoek: dit móet je weten over luchtvering
Er komen steeds meer personenauto’s en bestelwagens met luchtvering. Afhankelijk van de omstandigheden gaat luchtvering gemiddeld zes tot tien jaar mee. Rij je te lang door met een lekkage, dan is de kans groot dat ook de compressor stuk gaat.
Een compressor pompt de luchtbalgen van de luchtvering op als dat nodig is of als de bestuurder daarom vraagt. De balg kan een op zichzelf functionerend onderdeel van het veersysteem zijn, of worden gecombineerd met een schokdemper als complete veerpoot.
Hoogtesensoren geven de regeleenheid van het onderstel een signaal als het voertuig niet op de gewenste hoogte staat. Op dat moment pompt de compressor lucht in de balg tot de gewenste hoogte bereikt heeft. Net zoals alle rubberen onderdelen, zijn ook luchtbalgen slijtagedelen. Onder gemiddelde omstandigheden hebben de balgen een levensduur van zes tot tien jaar. Het aantal gereden kilometers, klimaat, rij-omstandigheden en de staat van de weg zijn belangrijke invloeden op deze levensduur.
Zo gaat luchtvering stuk
Uiteindelijk, na duizenden kilometers, verkeersdrempels, hobbels en gaten, zal luchtvering -net als ‘normale’ veringsystemen- een keer versleten zijn. Het rubber wordt oud, droogt uit of is dan gewoon versleten. Reguliere slijtage is zichtbaar in de vorm van haarscheurtjes aan de knikranden van de balgen. Zand, zout en zon hebben allen invloed op de levensduur van rubber. De levensduur van luchtbalgen neemt ook af door water en vuil die via de compressor met de lucht in de balg terechtkomen. In principe wordt de lucht gefilterd, maar niet al het vocht en vuil wordt tegengehouden en zal de luchtbalg van binnenuit beschadigen.
Bij een (McPherson) veerpoot kan een lekkende schokdemper zorgen voor (vroegtijdige) slijtage. Een slecht functionerende demper zorgt voor een te grote belasting op een luchtbalg, maar als een demper olie verliest en het rubber van de balg komt hiermee in aanraking, dan heeft dit invloed op de levensduur van de balg. Zodra de schokdemper minder goed gaat presteren, vormt dit een extra aanslag op de luchtbalgen. Het is daarom van belang om bij vervanging van de luchtbalg meteen de staat van de schokdemper te controleren en de klant hierover te adviseren!
Oorzaken defecte compressor
Compressoren in het luchtveersysteem zouden in principe langer mee moeten gaan dan de luchtbalgen. Toch worden veel compressoren verkocht. De oorzaak van een defecte compressor ligt meestal niet bij de compressor zelf, maar moet gezocht worden bij de luchtbalg. De luchtveren en compressor vormen een gesloten systeem. Het systeem op de juiste druk brengen duurt slechts enkele seconden en dan stopt de compressor weer. Als een luchtbalg lek is zal de compressor veel vaker aanslaan en -in extreme omstandigheden- zelfs continue blijven pompen om een lekkage te compenseren.
Als je een compressor vernieuwd is het dus belangrijk om het systeem te controleren op lekkages. Bovendien is het belangrijk om bij het vervangen van de compressor ook het relais te vernieuwen. Als er een lek in het systeem zit zal het relais de pomp namelijk continu aansturen, slijten en stuk gaan. Als het relais defect is, wordt de compressor helemaal niet óf juist continu aangestuurd. In het laatste geval zal de compressor oververhit raken en doorbranden.
Ongeveer 90 procent van alle compressoren worden geleverd met een losse of in de compressorunit geïntegreerd relais. Soms doet een compressor het nog wel, maar levert hij slechts 60 tot 80 procent van de benodigde opbrengst. Als je in dit geval alleen de luchtbalgen zou vernieuwen, los je een probleem niet op. Controleer daarom altijd of de compressor de juiste opbrengst levert aan de hand van het werkplaatshandboek.
Hoe weet ik of er een probleem is met de luchtvering?
In de meeste gevallen zal de auto in een hoek of aan een kant scheef hangen of lager staan dan normaal gesproken. De oorzaak hiervan zijn meestal minuscule haarscheurtjes in de balgen. Als de auto bijvoorbeeld ‘s nachts stilstaat en ’s morgens meer dan 2,5 centimeter is gezakt, is dit een signaal dat er iets mis is. Zodra de auto gestart wordt, zou de compressor de auto wel weer op de juiste hoogte kunnen krijgen. Een eenvoudige manier om te controleren of luchtbalgen lekken is door ze in te spuiten met een water en zeepoplossing.
Op den duur zullen de haarscheurtjes zo groot worden dat de compressor het niet meer bij kan benen en door zal branden door oververhitting. Dit is een dure gevolgschade die voorkomen had kunnen worden! De bestuurder merkt dat de luchtvering niet meer werkt of gewaarschuwd worden met een brandend dashboardlampje.
Als het luchtveersysteem niet meer (goed) functioneert, kan de demping stug of oncomfortabel aanvoelen, maar het kan ook zijn dat er helemaal niet meer met het voertuig gereden kan worden.