Uit de praktijk: lekkage na montage van een nieuwe waterpomp
Iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad: na montage van een nieuwe waterpomp komt de auto binnen korte tijd weer terug in de werkplaats met de klacht dat de pomp lekt.
Veel problemen met waterpompen zijn het rechtstreekse gevolg van een onjuiste montage. Dat is echter logisch te verklaren. Vroeger werd je als monteur geleerd om bij montage van een nieuwe waterpomp vloeibare pakking te gebruiken. Bij moderne waterpompen is dit echter uit den boze. Het aanbrengen van afdichtmiddel op de waterpomp is een belangrijke factor voor de levensduur van de waterpomp en voor het voorkomen van lekkage. Geen vloeibare pakking gebruiken dus. Dat hoeft ook niet omdat bij de waterpomp in de meeste gevallen een papieren pakking wordt bijgeleverd of de waterpomp is voorzien van een rubberen afdichtring.
De regels zijn eigenlijk heel simpel: als een papieren pakking of rubberen afdichtring in de verpakking aanwezig is, gebruik je deze. Als de papieren pakking tijdens de montage niet goed blijft zitten, mag je best een klein beetje zuurvrije vaseline of een heel klein beetje vet (een zeer dun laagje) gebruiken, zodat de pakking netjes op zijn plek blijft zitten. Mocht het nu zo zijn dat er geen pakking wordt meegeleverd met de waterpomp, dan kun je een zeer dun laagje siliconen pakking gebruiken. Maar echt niet meer dan een dunne film. Een overvloed aan afdichtmiddel leidt tot schade aan de waterpomp en verstopping van het koelcircuit.
Als je gebruik maakt van laagje siliconen pakking moet je dit afdichtmiddel volledig laten drogen, voordat je de motor start. Anders bestaat de kans dat het afdichtmiddel zich gaat mengen met de koelvloeistof. Om problemen te voorkomen moet je vanzelfsprekend de bouten van de pomp gelijkmatig en diagonaal vastzetten, volgens de instructies van de fabrikant.
Algemene tips voor de montage van de waterpomp en andere componenten van het koelsysteem:
- Wacht totdat de motor is afgekoeld tot kamertemperatuur.
- Zorg ervoor dat het koelsysteem goed gespoeld wordt.
- Vervang de koelvloeistof – vul niet alleen maar bij.
- Start de motor niet zonder koelvloeistof, omdat hierdoor een grote kans op beschadiging van de keerring van de waterpomp kan ontstaan.