Prijsontwikkelingen Koudemiddel  R134a en R1234yf

 

Op dit moment zijn er zeer grote prijsverschillen in de twee soorten koudemiddel, de verwachting is dat de prijzen op de lange termijn naar elkaar toe zullen gaan groeien.

De reden in deze grote prijsverschillen moeten we zoeken in de grote vraag naar het nieuwe R1234yf.

De producenten zullen deze vraag gaan invullen, maar dit gaat ten koste van de productiecapaciteit van R134a, dat nu nog in het oudere voertuigenpark gebruikt word en waarvan de behoefte blijft bestaan.

Als we de lijn doortrekken van de prijsontwikkelingen uit 2016 en 2017 naar 2018. Dan verwachten we een prijsstijging van c.a. 400% voor R134a. Het toch al schaarsere en duurdere R1234yf zal waarschijnlijk een prijsdaling gaan vertonen van c.a. 12%.

 

In Q4 van 2017 is de kostprijs voor de werkplaats voor R-1234yf ten opzichte van Q2 van 2016 gedaald met 12% per KG.

 

In Q4 van 2017 is de kostprijs voor de werkplaats voor R-134a ten opzichte van Q2 van 2016 gestegen met ruim 400% per KG!

We zien echter nu al een versnelde prijsontwikkeling.

Het verschil in prognose (blauw) en realiteit (rood) van de afname van R1234yf toont aan dat de schaarste zijn piek niet in december maar reeds in september zal bereiken.

Dit heeft ook versnelde gevolgen van de prijsontwikkeling waardoor de prijzen van R134a nog sneller zullen gaan stijgen en waarschijnlijk de prijzen van R1234yf minder snel zullen gaan dalen.

 

Wat moet u als garagist doen:

 

Prijzen Airocoservice beurten herberekenen

Het is door deze prijs ontwikkelingen van de koudemiddelen dan ook raadzaam om de prijzen die u hanteert in uw werkplaats voor de Aircoservice beurten te herberekenen.

Op deze manier kunt u de kosten voor de sterk gestegen koudemiddelen nu al verrekenen en komt u niet voor verrassingen te staan bij de  aankoop van nieuw koudemiddel.