Meest voorkomende oorzaken van een kapotte xenonlamp

 

Een Xenonlamp die vaak retour komt bij de grossier is ongeacht het merk de D3S lamp. De klachten van deze lamp variëren van een korte levensduur tot een knipperende lamp. Toch blijkt niet altijd de lamp de oorzaak te zijn van het probleem, wij hebben voor jou de 4 meeste voorkomende oorzaken uitgelicht zodat jij de volgende keer als jij een D3S lamp installeert weet waar je op moet letten.

Lekkage in de lamp als oorzaak:

De D3S lamp is (net als de D4S, D4R, D6S en D8S) een kwik vrije lamp. Bij de overige xenonlampen wordt kwik gebruikt voor de afdichting van de lamp waardoor er bij deze lampen een alternatieve manier wordt gebruikt. Helaas dicht dit niet zo goed af als met kwik waardoor er een lekkage in de lamp kan ontstaan. Als deze lekkage ontstaat zal de lamp “doorbranden”, In de Foto hierboven zie jij een lamp met lekkage. Ziet de lamp er anders uit is de kans 99% dat de oorzaak ergens anders ligt.

 

Ballast/ voorschakelunit als oorzaak:

Net als andere onderdelen in de auto slijt de ballast/ voorschakelunit van de xenonlamp. Als gevolg van deze slijtage zal de ballast/ voorschakelunit vaker zeer onstabiel zijn wat voor overbelasting van de xenonlamp zorgt. Deze overbelasting heeft als gevolg dat de levensduur van de xenonlamp sterk beïnvloed en extreem verkort wordt. Als de xenonlamp onderhevig is geweest aan piekspanning, overbelasting en/ of onstabiliteit is dit te herkennen aan zwarte blakering in de lamp.

 

Kabel als oorzaak:

Tussen de xenonlamp en ballast/ voorschakelunit zit een kabel welke net als andere onderdelen slijtage kan vertonen. Als deze kabel een breuk heeft of slechte geleiding kan deze geen of onstabiele spanning doorgeven en/of voor een korte onderbreking zorgen met als resultaat dat de lamp even knippert of uitvalt. Dit knipperen zorgt voor slijtage van de xenonlamp en beïnvloed daarmee de levensduur. Het controleren of de kabel nog in orde is, is vrij eenvoudig. Zodra de xenonlamp is gemonteerd moet deze aangezet worden en moet de kabel bewogen worden door bijvoorbeeld licht schudden. Als de lamp knippert of uitvalt weet je direct dat de kabel aan vervanging toe is, want tijdens het rijden zal deze kabel bewegen (hobbels, bochten, etc.).

 

Vette vingers als oorzaak:

Inmiddels zal het steeds minder voorkomen, maar vette vingers zijn nog steeds een veelvoorkomende oorzaak van schade aan de xenonlamp. Het vet gaat in de ‘poriën’ van het glas zitten waardoor deze zich na gebruik/ ontlading niet meer goed kunnen afdichten waardoor het glas poreus wordt. In tegenstelling tot lekkage in de lamp zal dit zorgen voor een explosie in de lamp wat soms breuk van het glas als gevolg heeft.