Hoe komen remmen goed de winter door?
Als een soort griepvirus stellen water, vocht, ijs, sneeuw en de lage temperaturen elke winter de weerstand van het remsysteem op de proef. Tegen de vele uitdagingen die het gure winterweer aan de remmen van jouw auto stelt, bestaan een reeks technisch geavanceerde oplossingen om de prestaties en goede werking van het remsysteem te behouden. Maar zelf kan je ook wat doen! Door aandacht te besteden aan de conditie van de schijven, blokken, klauwen en remvloeistof kan je problemen voor zijn en een te lange remweg voorkomen.
Van de UV-bescherming ter voorkoming van corrosie tot de geperforeerde schijven voor een betere grip, lees in dit artikel welke oplossingen toepast kunnen worden om uw remsysteem te beschermen tegen de gevaren van het winterseizoen. We bekijken vijf punten waarop je de auto op het winterseizoen kunt voorbereiden, zodat je goed gewapend bent tegen de kou!
UV-coating tegen corrosie
Tijdens de winter worden de componenten van het remsysteem vaak blootgesteld aan ijs en strooizout. Dit mengsel heeft een sterk corroderende werking, waarvoor de remschijven en remblokken in feite even kwetsbaar zijn als andere metalen delen van de auto. Zonder de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen de remprestaties hierdoor negatief worden beïnvloed. UV-gelakte schijven zijn optimaal beschermd tegen corrosie door weersinvloeden, vocht en lage temperaturen in de wintermaanden. In vergelijking met een standaard lakbehandeling zorgt de beschermende coating op het remoppervlak, op de naaf en op de buitenrand voor een perfect behoud van de schijf, zoals blijkt uit tests in de zoutsproei kamer. Daarnaast vermindert de toepassing van UV-coating in plaats van conventionele lak ook de emissie van vluchtige organische stoffen (VOS).
Vochtproblemen? Een goede remvloeistof kan helpen!
Remvloeistof is hygroscopisch, wat wil zeggen dat het de eigenschap heeft vocht – waaraan het in de winter doorgaans niet ontbreekt – op te nemen. Hierdoor komt het kookpunt lager te liggen en ontstaat het risico op vapour lock: bij opwarming van het remsysteem gaat de vloeistof koken en vormen zich dampbellen in het remcircuit, wat een vertraagde reactietijd van de remmen en daardoor langere remweg tot gevolg heeft. Los daarvan staan de remprestaties in de winter ook onder druk doordat de lage temperaturen een negatief effect hebben op de viscositeit van de remvloeistof en daardoor ook op de goede werking van de elektronische remassistentie- en stabiliteitscontrolesystemen.
Goed beschermd tegen corrosie en storende bijgeluiden
Om te voorkomen dat de winter behalve kou en regen ook storende bijgeluiden bij het remmen met zich meebrengt, is het aan te bevelen om bij het plaatsen van nieuwe remblokken een remsmeermiddel te gebruiken. Remsmeermiddel moet worden aangebracht op de metalen contactvlakken tussen de klauw en het remblok en gaat effectief piep- en kraakgeluiden tegen en beschermt de remdelen tegen corrosie.
Geperforeerde schijven bieden extra veiligheid bij regen
Dat winterse omstandigheden over het algemeen niet bevorderlijk zijn voor de verkeersveiligheid, is algemeen bekend. Op het nat asfalt neemt de het wegcontact van de banden af, terwijl sneeuw op het wegdek verraderlijke verschillen in grip op het zelfde stuk weg kan veroorzaken. Ook de onvoorspelbaarheid van ijzel is natuurlijk berucht. In dit soort omstandigheden zijn voorzichtigheid en aanpassing van het rijgedrag geboden. Daarnaast kunnen winterbanden hun nut bewijzen. Maar regen is niet alleen van invloed van de grip van de banden op de weg. Ook op de remschijven kan zich een dunne laag water vormen die de eerste aangrijping van de remmen vertraagt. In zulke omstandigheden bewijzen de perforaties in het remoppervlak zich als een waardevol hulpmiddel: ze onderbreken de waterfilm op het oppervlak en verbeteren zo de prestaties van het hele remsysteem.
Gereviseerde remklauwen: even goed als nieuwe
Winterse neerslag en lage temperaturen kunnen het binnendringen van vuil en andere infiltraties in het remsysteem veroorzaken. Weersinvloeden vormen zelfs een beslissende factor voor de achteruitgang van de remklauwen. Het gebruik van strooizout op de wegen om gladheid te voorkomen, is hiervoor een van de oorzaken. Dat maakt de winter tot vijand nummer 1 van onze remklauwen: de agressieve inwerking van zout, vocht en weersinvloeden veroorzaken corrosie van het huis van de klauw, de remcilinder en de afdichtingen. De gevolgen hiervan kunnen ernstig zijn en in het uiterste geval zelfs leiden tot vastzittende klauwen. Wij bieden daarom in ons aftermarket-aanbod een breed assortiment gereviseerde remklauwen aan: het huis van de klauw wordt gereinigd en gereviseerd, waarbij alle versleten onderdelen worden vervangen door nieuwe. Vervolgens wordt het oppervlak voorzien van een beschermende coating en wordt de klauw zorgvuldig getest. Alles bij elkaar maakt dit gereviseerde remklauwen tot een volwaardig alternatief voor nieuwe klauwen, dat niet alleen voordeliger is, maar ook milieuvriendelijker!