Hoe kies je de juiste accu?

Moderne auto’s worden steeds vaker uitgerust met meer functies en onderdelen die elektrische energie verbruiken. Om de auto te voorzien van deze hoge stroombehoefte is het essentieel deze te voorzien van een krachtige, efficiënte accu. Zeker auto’s die voorzien zijn van een EBS-systeem en/of start/stop-technologie hebben een krachtige accu nodig.

EBS-systeem

Wat is een EBS-systeem? De EBS (Electronic Battery Sensor) is een accusensor die dynamisch en nauwkeurig de karakteristieke variabelen van een 12v-loodzwavelaccu meet. Hij meet 3 aspecten van de accu, de stroom, de spanning en de temperatuur. Deze waardes heeft de EBS nodig om het prestatievermogen van de accu te controleren en de energieopname en het afgiftevermogen te bepalen. Deze informatie word doorgestuurd naar een elektronische regeleenheid zoals de EEM (Electric Energy management). De module initieert indien nodig de maatregelen om de stroomvoorziening van noodzakelijke veiligheidssystemen te verzekeren, zorgt er zo ook voor dat diepe ontladingen voorkomen worden om de levensduur van de accu te bevorderen en ondersteunt brandstof besparende en CO2-reducerende technologieën te ondersteunen zoal het start/stop-systeem.

Hoe weet je of de auto van een EBS-systeem voorzien is? De elektronische accusensor (EBS) wordt bevestigd aan de negatieve pool van een 12V-loodzwavelzuuraccu en is met het koetswerk van de auto verbonden via een opgeschroefde massakabel. De stroom, de spanning en de temperatuur van de accu meet de EBS doormiddel van een shunt. Deze basisvariabelen zijn onder meer nodig als inputparameters voor de ingebouwde accustatusdetector (BZE).

 

Start/stop-systeem

Door de steeds stengere normen voor het beperken van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van de Europese Unie bezit inmiddels ruim 70% van de nieuwe auto’s over een start/stop-systeem. De start/stop-systemen voldoen doeltreffend aan beide behoefte:

  • door automatisch de motor uit te schakelen wanneer de auto stilstaat;
  • voorkomt onnodige CO2-uitstoot.

Een auto met start/stop-systeem beschikt over een schakelaar op of onder het dashboard om de start/stop-functie in of uit te schakelen.

 

Speciale Accu’s

Waarom moeten auto’s met een EBS-systeem en/of start/stop-systeem uitgerust zijn met een specifieke accu? Door het plaatsen van een reguliere accu is de kans groot dat de accu naar 2 tot 6 maanden niet meer werkt.

Voor deze toepassingen zijn speciale aangepaste accu’s ontwikkeld volgens twee verschillende technologieën: EFB & AGM.

EFB-accu

In een EFB-accu (Enhanced Flooded Battery) is de positieve plaat gecoat met polyfleece weefsel (polyester-scrim). Hierdoor blijft de actieve massa beter in het rooster zitten. De cyclusvastheid is dubbel zo groot dan bij gewone accu’s. De EFB-acuu blijft bovendien bedrijfsklaar bij zware schokken en trillingen. Wanneer een auto oorspronkelijk is uitgerust met een EFB-accu, dan mag deze enkel vervangen worden door een andere EFB- of AGM-accu. Doe je dit niet, dan zouden de functies van het start/stop-systeem worden verstoord. Daarnaast wordt dan de levensduur van de accu flink korter.

AGM-accu

De AGM-technologie (Absorbent Glass Mat) is momenteel de meest geavanceerde op de markt en voldoet aan de strengste eisen. Accu’s met AGM-technologie zijn voorzien van dikke loodplaten die een maximale druk ondergaan. Deze hoge druk minimaliseert verlies van materiaal bij extreem lage interne weerstand. Tussen de platen liggen speciale micro-glasvezelmatten die het accuzuur volledig absorberen. Door de snellere reactie tussen zuur en plaatmateriaal kunnen in veeleisende situaties hogere energiehoeveelheden passeren. Is een auto oorspronkelijk uitgerust met een AGM-accu, vervang deze dan ook alleen voor een andere AGM-accu!

Vervang EFB- en AGM-accu’s altijd op de juiste manier en maak gebruik van de juiste accu. Op die manier ben je verzekerd van de juiste werking van de systemen.